Kako izgraditi poverenje na radnom mestu?

//, Uncategorized/Kako izgraditi poverenje na radnom mestu?

Kako izgraditi poverenje na radnom mestu?

This post is also available in: enEnglish

Poverenje na radnom mestu gradi se na sličan način kao poverenje u bilo kom odnosu – prijateljskom, porodičnom, intimnom. Na osnovu svog dosadašnjeg iskustva došao sam do saznanja da ključnu ulogu u formiranju poverenja u timu ima lider. Od njega najviše zavisi koja atmosfera će vladati u timu i kako će se zaposleni odnositi jedni prema drugima. Ukoliko ima poverenja, zaposleni se mogu opustiti i dozvoliti sebi da daju predloge i iznose ideje.

Sećam se situacije kada sam jedno kraće vreme radio u firmi u kojoj je vladalo nepoverenje. Opšta atmosfera bila je veoma tegobna. Zaposleni su ogovarali šefa, žalili se na firmu, i na obim posla. U svakoj odluci koja je dolazila od strane firme oni su videli samo ono što je negativno po njih; čak i onda kada je ta odluka bila povoljna. U takvom okruženju nije bilo kreativnosti, a prostor za nove ideje gotovo da nije postojao. Time je sam rad i svakodnevno funkcionisanje bilo znatno otežano. To je naravno uticalo na efektivnost zaposlenih, a o nekoj značajnoj produktivnosti da ne govorim. Izgledalo je kao da je bilo dovoljno održati postojeće stanje stvari. Svaki pokušaj razmišljanja izvan postojećih tokova bio je osujećen u samom začetku. Niko nije želeo da se izlaže podsmehu, kritici i lepljenju etikete. Izuzetno kritički nastrojen šef, bio je brz da odbije svaki novi predlog. Posebno onaj koji je dovodio u pitanje njegov pogled na stvari.

Takav nedostatak otvorenosti, fleksibilnosti i radoznalosti jednostavno je blokirao radnu energiju tima. Zaposleni nisu bili motivisani ni podržani da izađu iz svoje zone komfora, postavljaju pitanja i daju predloge. Oni koji su želeli da se razvijaju, nisu dugo ostajali. Zagušljiva energija bez protoka nije donosila rezultate. Ukratko, jedna loša atmosfera. Ostajali su samo oni koji su pronalazili neku vrstu sigurnosti u datim okolnostima.

Da bih dao odgovor na pitanje – kako izgraditi poverenje na radnom mestu, imam koristan primer koji sam iskusio na sopstvenoj koži. Nisam naročito ponosan na taj period svoga života, ali stvari se menjaju. I ja sam se od tada promenio. Kao mlad menadžer, bio sam u prilici da vodim tim koji je, između ostalih, bio sastavljen i od zaposlenih iz takozvane X generacije. Nisam imao mnogo iskustva, ali sam imao veliki entuzijazam. Iako sam bio prilično samopouzdan mlad čovek, u odnosu na kolege iz X generacije, osećao sam se prilično nesigurno. Smatrao sam da mi nedostaje ono što oni imaju, a to je iskustvo. U kontaktu sa njima, želeo sam da pokažem kako se razumem u mnoge oblasti i imam dosta znanja. Iz tog razloga, često sam nesvesno zadirao u oblasti iz kojih moje kolege imaju više iskustva. To je ugrozilo poverenje u našim odnosima. Za njih, moji pokušaji da predstavim sebe kao kompetentnog menadžera izgledali su kao uplitanje u njihov rad. Mislili su da želim da potcenim njihovo znanje, a moje ponašanje su doživeli kao razmetljivo. Nije trebalo mnogo vremena pa da shvatim da sam potpuno promašio cilj.

Na projektu na kome smo radili, mnogi od njih su dali samo onoliko koliko su morali. Distancirali su se i odlučili da samo urade svoj deo posla. Na takav način, nije bilo moguće uraditi projekat do kraja. Bar ne na uspešan način. Nije mi preostalo ništa drugo nego da radim na tome da izgradim njihovo poverenje. Morao sam brzo nešto da smislim. Pošto nisam imao mnogo da izgubim, spustio sam svoj ego i počeo da razgovaram sa njima i postavljam pitanja. Tamo gde sam imao nedoumice, nisam se libio da priznam da nemam dovoljno znanja čime sam poljuljano poverenje polako počeo da vraćam. Otvorio sam se da učim i stvari sam počeo da posmatram na drugačiji način. Naravno, bilo je potrebno još mnogo truda i vremena da naši odnosi postanu čvrsti i stabilni, ali mi je promena mog ponašanja i stava prema zaposlenima pomogla da završim rad na započetom projektu na zadovoljavajući način.

Nakon godina provedenih na poziciji menadžera prodaje, shvatio sam da je poverenje glavni ključ za uspešne odnose i dobar tim. Sada znam kada da stanem iza svog zaposlenog, da pitam za rešenje kada je to potrebno, i da cenim trud kolega da preuzmu rizik. Naučio sam da dobar tim može da postoji, samo ukoliko se uspostavi odnos poverenja. Ta lična međuljudska interakcija, često potcenjena, od presudnog je značaja za kvalitetan tim. Međutim, da bi ovi odnosi bili odnosi poverenja potrebna je transparentnost. Na svom primeru sam iskusio koliko transparentnost može da ‘kupi’ ili uništi nečije poverenje. Naime, bio sam u situaciji da saopštim neprijatnu odluku devojci čiji je ostanak u firmi bio doveden u pitanje. Njen odnos sa šefom bio je veoma loš i odlučeno je da se premesti u moj sektor.

Odluka da saopštim neprijatnu vest pripala je meni. Razmišljao sam kako to da joj kažem. Mogao sam dati razlog koji sadrži opšta mesta i koji ne bi bio ubedljiv. Tako bih olakšao sebi, ne bih se izlagao mogućem konfliktu, i na izgled bezbolno bih to obavio. Ali sam znao da bi se time njeno nepoverenje prema šefu proširilo u nepoverenje prema firmi, pa i prema meni. Svakako, nisam želeo nezadovoljnu osobu u timu. Nakon što sam promislio, odlučio sam se za otvoren pristup. Spomenuo sam problem koji postoji, a koga je i sama svesna i predočio sam joj opcije. Nije ih bilo mnogo – prelazak u moj tim ili gubitak posla. I sama je bila svesna nezgodne situacije u kojoj se našla. Objasnio sam joj kako stvari funkcionišu kod nas u timu i poželeo joj dobrodošlicu. Moje imenovanje problema i prihvatanje stvari kakve realno jesu, pomoglo joj je da se otvori i odluči da krene iz početka. I to je zaista bio njen novi početak. Kad je prešla u drugačije okruženje, zaposlena se drugačije ponašala, tako da se prethodni problem nije ponovio.

Ovaj primer mi je uvek pred očima kad god sam prinuđen da saopštim nepopularnu vest timu. Zbog toga u većini situacija biram transparentnost. Iako mnogo teža i riskantnija, transparentnost mi omogućava da održim poverenje zaposlenih čak i u teškim vremenima. Međutim, da bi se primenila na pravi način, potrebno je znati šta zaista podrazumeva transparentnost, zašto je važna i kako izgleda biti transparentan u poslovnom okruženju. U sledećem članku ću vam ispričati kako sam ja to shvatio.

ViktorMenadžer iz Novog Sada
By | 2018-01-28T18:05:19+00:00 16/05/2017|Play, Uncategorized|0 Comments

Leave A Comment